Fórum


Založ nové téma!

Používání ! "Antikoncepce" !

Pozdrav Pánbůh a dobrý den. Chtěl,jsem se zde pozastavit ohledně rešení problematiky Antikoncepce. Mám známého křesťan,který chodí do kostela už 20 let,je mu 41 let a má 4 holky.Když jsem s ním rozebíral problematiku ohledňe finanční situace uživení rodiny a ohledně početnosti,proč takové množtví děí,tak mne odpověděl,že ze začátku chtěli žít podle vůle boží a nechat situaci se vyvíjejíc na Pánu Bohu.Ale pak jsem mu řekl,že je to přehnané,že by mu stačilo 1 díťě.A on na to,že už po čtvrté holce,mu prdly nervy a řekl,dost,protože už měli co dělat,aby z nich nebyli finančně "socky",protože už tak to byl život skoro z ruky do huby.Teď už je v pohoďě,protože od té doby začala manželka používat hormonální antikoncepci a tak si můžou bezstarostně zařádit v posteli,aniž by se neustále strachovali jestli do tho zase spadnou,nebo ne.A já s ním plně souhlasím,protože Šprcku nenávidím,protože to pří souloži není takový prožitek,jako když má člověk na sobě gumu. Takže závěr je ten,že mi sdělil,že už není ochoten,čekat na další přírustky,protože je to finančně neúnosné.Protože by jich mohli mít za chvíly i 10 a to by byla katastrofa.Toť vše.

Lion vloženo: 04/08/2010 napiš kometář komentáře (2) Jak to hodnotíš? 76 88

Prohlížení sexuálního obsahu na Internetu - "vadí nevadí" ?

Pozdrav Pán Bůh,dobrý den. Chtěl jsem znát váš názor,ohledně prohlížení sexuálního obsahu na internetu. Pán Ježí pravil,že Cizološství,nenní jen fyzické souložení s jinou ženou,když je člověk v manželství,ale kdykoli hledí na cizí ženu chtivě,již s ní zcizoložil ve svém srdci. Proto se ptám na váš názor,jestli se mezi vámi najde někdo,kdo se občas podívá na onné stránky ? Nemyslým z důvodu hříchu,ale z důvodu,že chce načerpat zkušenosti,ohledně milostných poloh a praktik. Neboť jsou i páry kteří se touto tématikou patřičně vzruší a pak jdou na věc.Nekritizuju je neboť,mají své principy a svobodnou vůli,jak činit předehru a celkové partnerské vzrušení. Děkuji za komentáře.

Lion vloženo: 04/08/2010 napiš kometář komentáře (4) Jak to hodnotíš? 76 88

Váš názor na American gangsta rap atd.

http://www.youtube.com/results?search_query=nate+dogg+these+days&aq=0s http://www.youtube.com/results?search_query=nate+dogg+like+this&aq=0

Lion vloženo: 04/08/2010 napiš kometář komentáře (1) Jak to hodnotíš? 76 88

Osudový partner

Věříte v "osudového" partnera tj. "... že se spojí celý vesmír, aby člověk nalezl správnou cestu, jen je třeba sledovat znamení..." (Alchymista), nebo si myslíte, "...že to máte vše pod kontrolou...", přestože nás ovlivňují vrozené geny, výchova, naše i kolektivní nevědomí... Máme naslouchat Bohu, být vnímaví a citliví k Jeho slovu a vůli a čekat, nebo používat rozum a cit, který nám On dal k užití a jednat?! Je láska Boží zázrak, nebo vědomé rozhodnutí se pro někoho!

vlk vloženo: 29/08/2010 napiš kometář komentáře (3) Jak to hodnotíš? 76 88

Misie - jak jí rozumíš ?

Matouš 28 18. A přistoupiv Ježíš, mluvil jim, řka: Dána jest mi všeliká moc na nebi i na zemi. 19. Protož jdouce, učte všecky národy, křtíce je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého, 20. Učíce je zachovávati všecko, což jsem koli přikázal vám. A aj, já s vámi jsem po všecky dny, až do skonání světa. Amen. Marek 5. A řekl jim: Jdouce po všem světě, kažte evangelium všemu stvoření. 16. Kdož uvěří a pokřtí se, spasen bude; kdož pak neuvěří, budeť zatracen. 17. Znamení pak ti, kteříž uvěří, tato míti budou: Ve jménu mém ďábly budou vymítati, jazyky novými mluviti, 18. Hady bráti, a jestliže by co jedovatého pili, nikoliť jim neuškodí; na nemocné ruce vzkládati budou, a dobře se míti budou. 19. Když pak jim odmluvil Pán, zhůru vzat jest do nebe, a sedí na pravici Boží. 20. A oni vyšedše, kázali všudy, a Pán jim pomáhal, a slov jejich potvrzoval činěním divů. Jeden je doma ve svém městě a říká o Králi dětem na pískovišti kdyzž si jeho vlastní ratolesti tam také hrají.A jiný ve stejnou dobu je v cizí zemi a ma shromáždění na stadionu a káže. ANEBO jak mnohokrát slyším v Č echách je třeba kázat je to druhá nej ateističtější země světa nebo tak nějak podobně. Text v Bibli by se take našel Počnouce od Jeruzaléma jdete do Samaří do celého Judska a az na sám konec světa .... CO JE SPRÁVNĚ? !

BosnaHledapritele vloženo: 09/09/2010 napiš kometář komentáře (3) Jak to hodnotíš? 76 88

Láska

Neviem čo napísať...som plná myšlienok,ktoré sú neusporiadané...Bože usporiadaj ich prosím....napíšem Vám pár myšlienok čo ma napadnú...veľmi túžim zažiť lásku,manželstvo a byť šťastná navždy so svojím mužom ale kde najsť niečo také ako je láska?Nedarí sa mi a ...joj mam chuť niekoho stiahnuť za nohu a sobotu sa vdavať:(

mirinka27 vloženo: 23/09/2010 napiš kometář komentáře (9) Jak to hodnotíš? 76 88

Kladivo na náboženství

Věci, nad kterými jsem nedávno přemýšlel a dával jsem si dohromady nějaké myšlenky. Předhazuji k diskusi: >>>>>>>odstavec<<<<<< Jeden z bodů jak se projevuje náboženství je ten, že náboženství buď přímo přikazuje nebo doporučuje formou rady, co by člověk měl dělat. >>>>>>>odstavec<<<<<< Tzn. že se v náboženské organizaci šíří učení typu "Křesťan je člověk, který musí hodit do církve, musí číst bibli, musí se modlit." Přibývají další a další pravidla. Například v katolické církvi platí, že člověk musí chodit na mše, aby byl spasen. Taky musí chodit ke zpovědi. Musí být biřmovaný a musí být právoplatným členem církve, aby mohl být spasen atd. >>>>>>>odstavec<<<<<< Další méně viditelnou variantou slovíčka "muset" je, když z kontextu učení vyplývá podmíněnost nějakých skutků pro to, aby člověk byl spasen: "Křesťan je člověk, který by měl prokazovat nějakou aktivitu. Mělo by na něm být vidět, že je křesťan. Měl by alespoň dvakrát za měsíc zajít do kostela nebo do sboru, měl by si alespoň dvakrát týdně přečíst alespoň pár odstavců z bible a také by se měl modlit. Nemusí to být dlouhé modlitby, stačí jen pár vět. Taky by měl vyznávat své hříchy. Měl by se také stýkat s jinými křesťany a mít večeři páně, aby toto své vyznání potvrdil." Někteří ještě nezapomenou dodat, "Jo a hlavně, měl by být pokřtěný." Z toho všeho nakonec vyplyne, že pokud tyto věci neděláte, vlastně nejste křesťan a pravděpodobně nebudete spaseni. Pokud přestanete dělat to, co se od vás očekává, může se vám stát, že se lidé ve vašem společenství na vás začnou podezřele dívat. Pravděpodobně také pronesou nějakou poznámku nebo s vámi dají řeč, ale to hlavní je, jak se cítíte vy. Cítíte se provinile? Cítíte se jako odpadlík, velký hříšník? Nebo dokonce začínáte pochybovat o svém spasení? Gratuluji, stali jste se otroky náboženství. >>>>>>>odstavec<<<<<< Víra by neměla stát na tom, že něco musím, nebo že jsem povinován něco dělat. Ale pokud náboženský způsob života vede k tomu, že se ve vás tyto pocity objevují, pak asi není něco v pořádku. Cítíte se jako dítě pod poručníkem, ne jako dospělý jedinec s právem na vlastní názor a vlastní rozhodování. Mít jistotu spasení, není důkaz o tom, že jste spaseni. I náboženští pokrytci mají pocit spasení, ale vím, že Ježíš o těchto lidech nemluvil příliš lichotivě. Pochybování o spasení zase není důkazem toho, že nejsem spasen. Pocity neříkají zhola nic. >>>>>>>odstavec<<<<<< Troufl bych si tvrdit, že existuje ještě jeden náznak toho, že člověk žije náboženským životem. A to když žije dvojí život. V církvi se projevuje jako slušný a milý člověk, ale ve svém soukromí to není nic moc. Proč se lidi vůbec přetvařují? Nepřivádí vás tato přetvářka k šílenství? Určitě všichni hřešíme, ale tyto hříchy se neprojevují před ostatními spoluvěřícími, protože se obáváme, co by si o nás pomysleli. Ovšem, jakmile jsme mimo dozor, jsme ve starých kolejích. O co větší problém by byl, kdyby se člověk rozhodl že se bude projevovat přirozeně. Tedy, když tě něco naštve a chceš si zanadávat, tak proč to neudělat. Když máš chuť si třísknout pěstí do stolu tak proč, ne? Jaká by asi byla reakce okolí? Mnozí by to mohli odsoudit. Přetvářka je ale i o náladách, je mi smutno, nemám náladu, ale budu se tvářit jako všichni ostatní - vesele. Nebudu v nikom vzbuzovat pochybnosti o své víře. Nebylo by lepší si na nic nehrát? A zůstali by našimi přáteli? To by mohla být dobrá zkouška, aby se odhalilo kdo je jen náboženský pokrytec a komu jde opravdu o něco hlubšího ve vztahu k člověku. >>>>>>>odstavec<<<<<< Tento článek měl být původně ne o náboženství obecně, ale o rádcovství v náboženství. Člověk se snadno dostane do pasti, když se přimkne k lidem, kteří mají potřebu určovat, co by se mělo nebo nemělo dělat a co je správné a co ne. Vůdce si volíme sami, ale potřebujeme tyto vůdce? Neměl by každý z nás mít svého vlastního vůdce, jenom jednoho - Boha? Být vůdcem svého života... Pokud dovolíte, aby někdo jiný řídil váš život, žijete svůj život nebo život někoho jiného? Najdou se lidé, kteří by řekli, že za svůj život v církvi získali mnoho zkušeností a proto by vám chtěli nějakou radu předat. Může to být určité pozitivum, ale podívejme se na to z druhé stránky. Být deset, dvacet let v jedné církvi nemusí být jen výhoda. Církev je jako ulita, která vám neumožňuje vyjít a poměřit své zkušenosti a názory s lidmi z jiných církví, potažmo s věřícími nezařazenými v žádné církvi. Dokud máte na sobě tuto ulitu nebo jste uzavřeni v ni, dokud nezměníte své působiště, bod pozorovatele, zabraňuje vám to získat zkušenost nebo pohled z jiné strany. Dalo by se to nazvat určitým omezením. Tak abych ukončil tento odstaven (a snad i celý článek), položme si otázku: opravdu potřebujeme náboženské vůdce a rádce? Potřebujeme znát právě od nich, co bychom měli a co neměli dělat? Kdo nám dá záruku kvalitu informací? Je správné nechat se ovlivňovat zkušenostmi, které jsou ryze subjektivní? A nepředstavuje to pro nás omezení v poznání? Není riskantní setrvávat ve svých nedokonalých a eventuálně chybných postojích, které jsme přejali od druhých? Nebylo by lépe zaujmout jiné stanoviště, změnit úhel pohledu, nebát se projevit a přestat napodobovat život někoho jiného? Být sám sebou a přitom dokázat si udržet víru v Boha a vztah s ním?

radim vloženo: 22/04/2011 napiš kometář komentáře (4) Jak to hodnotíš? 76 88

Jak onanují křesťani ??

uživatel eliminován | 30. 04. 2008, 14:17:36 | Bible, kniha Genesis, kapitola 38.: 8. Tedy řekl Juda Onanovi: Vejdi k ženě bratra svého, a podlé příbuznosti pojmi ji, abys vzbudil símě bratru svému. 9. Věděl pak Onan, že to símě nebude jeho. Protož kdykoli vcházel k ženě bratra svého, vypouštěl [símě] na zem, aby nezplodil synů bratru svému. 10. I nelíbilo se Hospodinu to, co dělal [Onan]; protož ho také zabil. Historie a součnasnost Masturbace byla již od středověku považována za něco, co značilo působení ďábla. Zda tomu bylo kvůli nenávisti církevních otců (kteří se zachovávali povětšinou kvůli moci a penězům v celibátu, není tudíž divu, že cítili jistou závist vůči sexuálně aktivním lidem) či zda má tato představa opravdu kořeny již v knize Genesis, to se asi nikdy nedozvíme. Tresty za sebeukájení byly poměrně tvrdé, avšak ženy trpěly mnohem víc. Zatímco si muž odříkal svých pár otčenášů, tak žena musela žít pod dohledem v odloučení a v pohlavní čistotě třeba i několik týdnů. V současnosti se i mezi teology rozšířil názor, že Onanovi věnované verše se týkají asi spíše přerušované soulože nežli masturbace jako takové. Dnešní katolická církev se však pevně drží starého dogmatu. Pro potvrzení tohoto názoru si stačí přečíst některý z katolických článků na serveru www.vira.cz. Kupříkladu ocituji úryvek z jedné doporučované knihy (Hans Rotter – Masturbace: Symptom poruchy v mezilidských vztazích z knihy Sexualita a křesťanská morálka). …Z masturbace nevyplývají samy o sobě žádné škody na zdraví. Mohou se nicméně vyvinout převážně psychické symptomy strachu z viny, trestu a pocitů méněcennosti. Neboť masturbace je ze své podstaty náhražkovým jednáním, v němž je zřejmá diference mezi významem milujícího sebeodevzdání a převážně egocentrickým dosažením slasti… Samozřejmě existuje mnoho dalších křesťanských církví, často velmi nejednotných a tím pádem názorově různorodých. Pojetí biblických zákonů se často liší i sbor od sboru. Obecně lze říci, že všechny církve masturbaci nedoporučují, ale zas málokteří protestanti ji berou jako nějaký závažnější hřích. Jednotliví křesťané Ale abychom pronikli do toho, jak se skutečně věci mají, tak si musíme důvěrně popovídat s několika jednotlivci-křesťany a zjistit, jak to berou oni. Provedl jsem menší sondáž mezi svými přáteli, jak od katolíků tak i od protestantů, a výsledky mě poněkud překvapily. Respondentům jsem nejprve předal dotazník s několika otázkami a na zajímavé věci jsem se jich poté ještě doptal. Tedy, jaký je váš názor na masturbaci pánové a dámy… První objekt, sedmnáctiletý katolík z malé vísky poblíž velkého města (říkejme mu třeba pan Jaroslav) píše: „Řekl bych, že si tím musí projít každý :-)… Jsou některé věci, které jsou silnější než já… Nedokážu říci, jestli to může člověku uškodit nebo naopak, ale je potřeba se snažit s tím bojovat. Přiznám se, že zezačátku jsem měl docela výčitky svědomí…“ Pan Antonín (17), protestant (Jednota bratrská) z městečka o deseti tisících obyvatel se k celé situaci staví trochu radikálněji: „Myslím si, tedy vím z vlastní zkušenosti, že onanie je jako droga, jako čokoláda, tabák a tak. Vtáhne vás to a už nepustí, musí se to omezovat a nejlépe s tím přestat úplně, i když to jde jen málokdy. Je to náhražka za lásku. Myslím, že hrozí, že si pak člověk ani nebude chtít někoho si vzít, protože si bude stačit sám.“ (Zde jsem Tondovi doporučil pár článků k prostudování, prostě mi to nedalo.) Další zajímavý názor vzešel z pera slečny Hany (19, větší město, křesťanka bez církevní příslušnosti s pěkně kudrnatými hnědými vlasy :)): „Můj názor je takový, že to tady prostě je a bude. Nevadí mi, když to někdo dělá, nevadí mi, když to dělám já. Nemyslím si, že je na tom něco špatného. Samo sebou znám lidi, u kterých se to už podobá mánii, ale věřím, že je to přejde.“ Zeptal jsem se jí na Onanovy verše a ona chladně odpověděla: „To se netýká žen, ale mužů, to zaprvé. Pak taky nevidím ani zmínku o masturbaci, tohle je o něčem jiném, i když to náš tradiční zkostnatělý systém asi nepřijme.“ Zajímalo mě, proč se názor pana Jaroslava liší od názoru jeho církve, odpověděl bez rozmyslu: „Sice názor církve respektuji, ale nejdůležitější je můj vlastní. I když to člověk dělá, tak jsou na světě i důležitější a podstatnější věci, kterými by se církev měla zabývat.“ I od paní Hany jsem chtěl vědět, proč si myslí něco jiného než většina křesťanů: „Věřím v Boha a Bibli, ne v církev. Je to něco, co chtělo a dodnes chce mít monopol na ducha lidí. Raději si verše vykládám po svém, než abych papouškovala po ostatních. Ono to většinou dopadne stejně, ale třeba v téhle otázce…je to prostě vidět, že jsem někde jinde.“ Pana Antonína jsem se zeptal s kapkou ironie v hlase, jaktože tedy spousta lidí žije s tímhle „heroinem“ bez sebemenších problémů: „To máš jako se všim… Prostě to občas nevyjde, i třeba když jinak jo. Stačí to riziko. Potkal jsem lidi, co s tim problémy měli.“ Poslední otázka nám utvoří celkem zajímavý obrázek. Stačí porovnat následující odpovědi s odpověďmi předchozími. Tedy, masturbujete? Jaroslav mě svou reakcí přímo šokoval: „No, já se tedy přiznám… :-) Dřív jsem to dělal víc (asi třikrát týdně). Teď se mi to daří i omezovat. Dokonce právě teď jsem si od toho dal od září pokoj.“ Antonín odpověděl velmi krátce: „Třikrát týdně.“ Hana se pouze usmála, pronesla něco o tom, že to je už moc důvěrné (což jsem v oné naprosto upřímné atmosféře čajovny naprosto nechápal). Dostal jsem z ní jediné smysluplné slovo: „Moc.“ (Poté se začala podezřele hlasitě smát. Nevím, co si o tom myslet.) Jak to tedy je? Je tedy zřejmé, že mezi mladými bývá církevní dogma o masturbaci soustavně porušováno, někdy s výčitkami svědomí, jindy se skálopevným přesvědčením ve správnost svého soukromého výkladu Písma. To, že je někdo členem církve má sice v této věci vliv na jeho psychiku, ale alespoň podle mého názoru, spíše záporný. Lidské tělo zmítané přirozenými pudy se dostává do konfliktu s duchovním přesvědčením. Vzniká jakási prapodivná „schizofrenie“, což obvykle nebývá dobré.

Mariesilvina vloženo: 07/12/2010 napiš kometář komentáře (2) Jak to hodnotíš? 76 88

Hledam lasku co je na tom stejne, ja rozvedeny

Ahoj. Zdravím všechny ženy dobré vůle evangelického vyznání(neni podm.)zvláště tu která hledá pravou lásku a vzájemnou úctu a pokoru,city,něhu a být zapalený jeden pro druhého v jistotě lásky i vztahu a věrnosti. Ja jsem rozvedený věrný,uctivý,taktní s romantickou a citlivou duší,laskavý,upřímný,moudrý muž středního věku,bez závazků a s vyřešenou minulostí.Moje koníčky jsou tenis,golf,kulečník,kytara,hudba a rád chodím do přírody,kina,divadla.Hledám lásku na celý život ve společném jazyku.

Georgepha vloženo: 19/06/2013 napiš kometář komentáře (0) Jak to hodnotíš? 76 88

Jak si představujete našeho stvořitele??

AHoj, jsem tu nový, ale zajímá mě váš názor na výše uvedené téma. Víte spousta lidí, mě nevyjímaje, jsem si Boha jako takového představoval, jako starého pána s dlouhými vousy v bílém rouchu. Který je spravedlivý, ale přísný zároveň přísný, Čím jsem starší tak svůj pohled a myšlení přehdnocuji a dnes je má představa naprosto odlišná. Nepředsvauji si jej jako hmotnou bytost, která má naše proporce, ale jako nekonečnou lásku a milosrdenství. Neumím to moc dobře popsat, ale myslím si, že Bůh je ve všem, je kolem nás a má jiný rozměr než jaký jsem si myslel. Co vy na to??

Legy vloženo: 17/02/2011 napiš kometář komentáře (2) Jak to hodnotíš? 76 88

Pidi anketka :o)

Tak mě zajímá, jestli tato seznamka plní svůj účel...Už jste se někdo s někým sešel tady ze seznamky? Vyšlo vám to? :-)

pupi vloženo: 08/02/2011 napiš kometář komentáře (2) Jak to hodnotíš? 76 88

Sex a chleba s máslem (aneb hledám ohrožený druh)

Chci říct, že mi nepřipadá normální, že se lidé baví veřejně o sexu stejným tónem jako o tom, co měli k snídani. Sex je intimní záležitost a ne chleba s máslem. Překvapilo mě, jak se otázka, co člověk očekává od partnera, rychle změnila v úvahy nad velikostí mužského vybavení. A co takhle nepřistoupit na hru některých lidí, ale ukázat úplně jiný standard chování a komunikace? Více v dalším komentáři...

MaT vloženo: 30/01/2011 napiš kometář komentáře (8) Jak to hodnotíš? 76 88

Může být nekřesťan spasen?

Lukáš 23, 42-43 - Potom řekl Ježíšovi: „Vzpomeň si na mě, až přijdeš do svého království.“ Ježíš mu odpověděl: „Amen, říkám ti, dnes budeš se mnou v ráji.“ Byl onen zločinec na kříži křesťan nebo ne? Očividně nechodil do církve a ke spasení mu stačila víra. Možná by bylo na místě si položit otázku, kdo je tedy křesťan... To je to věčné téma, na kterém se mnoho lidí nemůže shodnout. Podle mě křesťan je vyznavač křesťanství, tedy náboženství. Což ale onen zločinec na kříži jistojistě nebyl.

Radim vloženo: 15/01/2011 napiš kometář komentáře (30) Jak to hodnotíš? 76 88

Výlet

Ahoj Je nás pět holek z Brna a hledáme pro náš výlet doprovod :). Je nám mezi 30 a 37 lety, proto bychom uvítaly muže nějak přibližně k tomuto věkovému rozpětí. Výlet bude pravděpodobně do okolí Brna – procházka, prohlídka hradu, oběd,… Budeme rády, když se k nám přidáte. Datum je v sobotu16.10. Kdo by tedy chtěl jet, napište nám na tento mail (perlicka.m@seznam.cz) a my vám pošleme bližší instrukce ohledně srazu. Připojte prosím také odkaz na profil nebo nějaké základní informace o sobě, fotku. Díky , díky moc a už teď se na vás moc těšíme Holky z Brna

svetluse vloženo: 24/09/2010 napiš kometář komentáře (2) Jak to hodnotíš? 76 88

Jsou křesťani vyjímka v sexu a přístupu k tělěsným rozkoším ?

Křesťan a pornografie A. Definice Je od slova pornéia. Základ tohoto slova je porné, což znamená nevěstka. Od toho pak význam, jak ho známe - sexuální nečistota (1K 10,8; Ef 5,5). Na první pohled se týká sexu mimo manželství, ale definice je širší. Graphé - písmo. Pornografie je jakýkoli materiál, obrázek, film, tištěná věc nebo zařízení, mající co do činění se sexuální pozicí nebo skutkem veřejně považovaným na veřejnosti za neslušný. Psané, grafické nebo slovní sdělení o erotickém subjektu s cílem navodit sexuální vzrušení. Pornografii dělíme na měkkou - ta je více lechtivá, nepřímá (plakáty s poloobnaženými lidmi - časopisy Dívka, Bravo) - a tvrdou - přímé záběry sexuálního styku.1 Pornografie je to, co protěžuje a dehumanizuje sex tak, že je s člověkem zacházeno jako s věcí a speciálně se ženami jako se sexuálním objektem. V tomto stojí za zmínku velmi liberální zákony v této oblasti v ČR. V USA ale i v jiných zemích nevidíte obnaženou ženu na reklamě, v TV není možno vidět sexuální styk. Na to si musíte koupit speciální kanál. Rovněž pornografické materiály lze sehnat pouze na příslušných místech. To, co je u nás, respektive v Evropě, v této oblasti považováno za normální, jinde zdaleka normální není. B. Důvody proč a jak se pornografie k člověku dostává 1. Veliké množství informací se k nám nedostává skrze vědomí - tedy tak, že bychom se cíleně snažili jakousi informaci vstřebat - například při kázání nebo přednášce. Dalším přijímacím kanálem je u nás podvědomí, kdy si v podstatě ani neuvědomuji, že informaci přijímám a přesto ji přijímám. Příkladem je reklama na dálnici nebo reklama na Nově. Ani si neuvědomujeme, co na ní je a přesto ji vnímáme. První jde ovlivnit vůlí, druhé nejde. Zbygniew Brzezinski píše následující: "První pohled na svět získává člověk z televize. Televize stanoví normy toho, co se má považovat za úspěch, dobrý vkus a správné chování. Formuje touhy, definuje aspirace a naděje a stanoví hranice mezi přijatelným a nepřijatelným chováním. Ani éru vynucované náboženské ortodoxie, ani dobu nejtvrdší totalitní indokrinace nelze srovnávat s kulturním a filozofickým vlivem, který má televize na stále více diváků, přikovaných k obrazovkám na celém světě."2 Člověk, který se dnes vyhýbá hromadným sdělovacím prostředkům je obecně považován za divného. Toto si velmi dobře uvědomují ti, kteří potřebují manipulovat z veřejným míněním, a to nejen v politice, ale i výrobci reklam zaměřených na to, co se má nosit, co jíst, čím si čistit zuby, jakým jezdit autem a nakonec jak se chovat a jak se rozhodovat. Čím více roste vliv těchto médií, tím více je člověk okrádán o svoji individualitu a identitu. Nakonec podvědomě přijímá masmédia jako jeden z nejvýraznějších formulátorů norem dobra a zla. Pochopitelně to pak jsou masmédia, která formují sexuální morálku. Převeďme si tato fakta na pornografii. Téměř všechny scény v TV a kině jsou mezi neprovdanými, protože sex je zcela přirozenou součástí chození. Dnes a denně jsme konfrontováni s nejrůznějšími lechtivými sexuálními stimuly. Jak asi uvažují lidé, kteří se na to dívají? Prostě si myslí, že omezovat sex na manželství je nepřirozené. Jenže buďme upřímní - ono to působí i na nás. Pokud člověk sleduje tyto věci nebo o nich čte a vedle sebe má stárnoucího partnera, který navíc je někdy nepříjemný, který ani někdy náladu na sex nemá, najednou začne uvažovat trochu jinak. Není sice nevěrný, ale začíná utíkat k sexuálním fantaziím, k časopisům, k filmům, k tomu, že při sexu s partnerem myslí na někoho jiného atd. 2. Dnešní doba určitou touhou dostat se do prožitku. A ještě více - prožít cosi transcendentního. Virtuální realita - únik z reality, drogy - únik z všednosti dne, alkohol - stejně tak. Sex - určitý transcendentní zážitek. Mezi sexuálním stykem a duchovním naplněním existují určité analogie. V obou případech jsou v nich zahrnuty vlastnosti lásky, odevzdání se, důvěry, sebevydání a splynutí s protějškem. Ve všech náboženstvích se objevuje obraz milence a milované bytosti, který vyjadřuje jednotu lidstva a božství.3 Protože člověk je náboženská bytost, tuto potřebu mu nutně nahrazuje sex. Jak lze vysvětlit sexuální revoluci? Zcela jednoduše řečeno, je to revoluce náboženská. Na místo umírající křesťanské víry musela nastoupit jiná víra. Pokud byl sex dříve nerealisticky posuzován jako ďábelský, je dnes posuzován jako mesiášský.4 Pornografie tuto potřebu zdánlivě naplňuje. Na určitou chvíli dává pocit naplnění, přijetí atd. 3. Problém citové vyprahlosti a okamžitého uspokojování potřeb má za následek absenci radosti. Její náhražkou se stala slast (radost přichází jen po námaze) a potřebu stále silnějších citových podnětů - což se ale nedá šroubovat do nekonečna. Někde zde vzniká pornografie. Člověk chce stále silnější citové podněty - i v sexu. Toho lze dosáhnout, jenže v kontextu lásky. Což ale moderní člověk neví, jak budovat. Takže kromě sexu přirozeného - s partnerem, hledá další. A vedle toho hledá uspokojení i mimo tento kontext - v nejrůznějších materiálech, které mají suplovat neustálé šroubování slasti a snad i transcendentních prožitků. 4. Problém v církvi - jakmile se o tomto tématu začne hovořit, zčervenáme a jaksi odstrčíme cokoli se sexem související kamsi. Pochopitelně reakce je stejná jako se zakázaným ovocem. První informace o sexu se děti dozvídají od kamarádů a z pornografických časopisů - ne z církve, ne od věřících lidí. Takže pokud jste to nebyli vy, případně vychovatelé v církvi, kdo hovořil s dětmi o sexu, pak je třeba se smířit s tím, že to byly pornomateriály. Sami si domysleme, s jakými pohledy na sex naše mladá generace někdy vstupuje do manželství. 5. Velmi snadný přístup k pornografickým materiálům umožňují časopisy, videokazety, obchody, ale dnes zvláště internet, kde si můžete vybrat, jaký druh sexu chcete. Od nejšílenějších zvráceností po erotické fotky. Nehledě na to, že téměř všechny sauny mají dnes již společný provoz - takže to vše můžete mít naživo. Není zcela pravdivé tvrzení, že když člověk chce, stejně si to pokaždé najde. Případné překážky snadné dostupnosti by pro mnohé znamenaly vzdát se nebo přeorientovat se na něco snadněji dostupného. C. Vliv pornografie na člověka * Zvrácený pohled na sexualitu, která se víceméně stává otázkou techniky a záležitostí především mladých a krásných lidí. * Zvrácený pohled na člověka, který se stává pouhou věcí určenou k tomu, aby mne uspokojila. * Chaos v lidské sexualitě. * Problémy v sexuálním životě v manželství. Pokud si zvyknete ukájet se kdesi u videa nebo nad četbou časopisů, pochopitelně vám to doma v sexu neklape. Navíc si domysleme vliv pohledu na sexualitu, který vzniká primárně z porna. Totéž je očekáváno od partnera, a to nejen co se techniky týče, ale též co se týče krásy a sex appealu. * Násilí - mnoho pornografického materiálu má co do činění s násilím. To se pochopitelně odráží v chování lidí, kdy sex je spojovám s násilím. * Homosexualita. Již jsem zmiňoval šroubovanou snahu po požitku. Tato snaha má často za následek posun od normálního sexu k různým zvrhlým formám a nakonec k homosexualitě. * Sex se stává čímsi věřejným, dochází ke ztrátě intimity. * Posouvání hranic - skrze pornografické materiály podvědomě přijímám, že sex je jen hra bez následků (viz příklad sexyseriálů v Bravu). * Terapeutický vliv. Hovoří se o tom, že je lepší se vybít kdesi u videa než někoho znásilnit. Možná že bez Boha to tak skutečně je. Popsané negativní jevy se dostávají do vědomí dětí - ne až dospělých - o to závažnější jev to je. V ČR tuto skutečnost navíc podporují velmi liberální zákony, které šíření pornografie umožňují. Častokrát se některé skupiny pokoušely protestovat proti volně šiřitelné pornografii, ale marně. D. Křesťan a pornografie To, co jsem popisoval, je realita dnešních dnů a my jako křesťané někdy mlčíme. Zůstáváme v období před dvěma sty let, kdy se za podobné otázky týkající se sexu děti téměř bily. V podstatě církev budí dojem téměř bezpohlavních bytostí - pokud se neprovalí nějaký skandál. Jenže cílem této přednášky není jen analýza společnosti a vlivu pornografie na lidi kolem nás s cílem konstatovat "svět ve zlém leží". Cílem je křesťanova svoboda - tedy pohled do vlastních řad. První krok je podívat se alespoň trochu realitě tváří v tvář, druhý je zamést si před vlastním prahem. Třetí je pak opět vyjít a nést svědectví o tom, že je možný jiný pohled na sex a pornografii. Existují dva extrémy. Jedním je negativní pohled na sex a mlčení. Výsledkem pak je skutečnost, že pornografie a kamarádi jsou prvním sdělovatelem o tom, co je sex. Druhým je podlehnutí - tedy sexuální sebe vzrušování pomocí pornografie. U mužů pak většinou skrze obraz, u žen skrze slova, četbu (Playboy vs. Harlekýn). Zastavme se u prvního extrému. Nemělo by se stát, aby pornografie byla nositelkou informací, co je sex, aby dávala standardy estetiky, lidské krásy, toho, jak druhé svádět atd. Ale nutně jí je, když to nejsme my. Natvrdo řečeno - pokud jste se vy nebo výchovní pracovníci v církvi nebavili s dětmi, dorostenci o sexu - jejich první informace byly z časopisů a článků, ze kterých se vám dělá možná zle. Pochopitelně pokud je zvrácený základ, mnohem hůře se něco buduje. Znamená to toto téma otevřít. Netrápil bych se tím, kdyby to nebylo na bázi rodič - dítě. Je zcela normální, že děti mají své zpovědníky jinde než u rodičů. Určitě by to ale mělo být v rámci vztahu vychovatel (v besídce, dorostu, mládeži) - dítě. Totéž by ale mělo platit mezi dospělými. Znamená to v rámci menších skupin hovořit o tématu sexu a dalších s tím souvisejících oblastech. Znamená to podpořit bratry a sestry s pastoračním obdarováním, ke kterým mají ostatní důvěru. Dále existuje kvalitní literatura, a to jak křesťanská, tak sekulární, která se mj. zabývá tím, jak dítěti úměrně jeho věku sdělit, o čem sex je. Toto jsou oblasti, se kterými mnozí členové církve zápasí možná více než s otázkou třeba ovoce Ducha a nemají to v církvi s kým řešit, protože "o tom se přece nemluví". Výsledkem je hledání inspirace v pornografii, která vám může velmi často maximálně pomoci v tom, jak změnit techniku. Další cestou je hovořit o sexu z pozice Písma, které je v této oblasti velmi otevřené a které zcela otevřeně popisuje sexuální slast (kochání). Jenže v kontextu lásky, která se buduje v manželství. Nyní druhý extrém - vlastní podlehnutí. Podlehnutí pornografii neznamená pouze prohlížení si fotek nebo videozáznamů ze souložícími páry. Znamená to hledání a podléhání jakýmkoli jiným sexuálním stimulům mimo stimul, kterým je můj partner. Nebo jinak - sexuální vzrušování se jinými objekty, než je partner. Toto vysvítá již ze zmiňované definice pornografie - "s cílem sexuálního vzrušení". V podstatě se jedná o otázku, co s nahromaděnou sexuální energií. Buď ji "vybiju" na partnerovi, nebo skrze pornografii, nebo se jí zbavím např. fyzickou námahou, ovládáním. Jedna z věcí je učení se sebeovládání. Schopnosti říci určitým věcem ne. Nám se to zdá skoro cizí, jako něco, co patří do kláštěrů, ale opak je pravdou. Pavel píše o tom, že ranami nutí tělo ke kázni. Není to jakýsi druh flagelantství - sebemrskačství - ale ovládání svých chutí, vášní, ambicí, závislostí atd. Tento problém se týká i otázky myšlení. Zasaď myšlenku, sklidíš čin. Zasaď čin, sklidíš zvyk. Zasaď zvyk, sklidíš charakter. Zasaď charakter, sklidíš věčnost. Mnoho věcí má počátek v myšlení, tam se odehrává zápas o skutky a nakonec o to, kdo jsme. (Římanům 12,1-2). Kdosi řekl, že sexuální hřích není hříchem, s kterým bychom měli bojovat, ale před kterým bychom měli utíkat. Sex je jedním z nejsilnějších pudů a v určitém stadiu je neovladatelný. Tedy je to stejné, jako kdybyste dva dny nepili, někdo vám dal k ústům láhev vody a po prvních dvou hltech by vám řekl, abyste více nepili. Jaksi to téměř nejde. Stejně tak je to s pornografií, se sexem. Když je člověk "v tom", těžko se mu vyskakuje. Proto lepší ani nenaskakovat. Znovuodhalení krásy manželství a s ním spojené sexuality. Někdy má porno terapeutický ráz, protože to nefunguje doma. Znovu připomínám Píseň písní, kde je sex potěšením - v kontextu milého - NZ manžela, manželky. Hrozný klam v pornografickém pohledu na sex je, že se o vztah nemusí bojovat, že sex je vlastně něco, co se vztahu až tak moc netýká, že stačí, když jsme si sympatičtí. To možná skutečně stačí - první týden nebo dva. Rozhovor na toto téma. Často určitým potlačováním sexuality v sobě spíše vybuzujeme touhu po této tajemné moci, tak jak nám ji prezentují pornomateriály. Nakonec to, o čem slýcháme tak často, že se nám to podařilo téměř zprofanovat. Modlitba, půst, meditace, zůstávání v Boží přítomnosti. David Novák, Církev bratrská Jazykově upraveno.

Mariesilvina vloženo: 18/12/2010 napiš kometář komentáře (23) Jak to hodnotíš? 76 88