Smilstvo

Snažím se zjistit co je to smilstvo. Tento termín se sice v bibli často objevuje, leč je to řeč dosti starověká, takže hledám vysvětlení tohoto termínu. a NA Wikipedii jsem našel toto: >Kromě samotného desatera se v křesťanství smilstvo objevuje ve výčtu sedmi hlavních hříchů. Zde však má tento hřích trochu jiný význam, odpovídající spíše nezvládanému chtíči a zvrhlosti. Původně označovalo jakoukoliv přemrštěnou touhu po sexuálním uspokojení, v současnosti je ale vnímán pouze jako úmyslné vyvolávání této touhy či její realizace.> No a jelikož mě děsně záleží na původním významu slov, které jsou v bibli a jejich správném překladu, znamená to tedy, že když v Sk 15:23-29 se píše o smilstvu, píše se vlastně o chtíči či sexuální touze? Nikoliv o cizoložství, jak jsem si dříve myslel?

jestrab 17.10.2013

komentáře: (33)

amper01 20.10.2013

...a ono je to obojí. Jak samotný akt, tak i myšlenka: Já vám však říkám, že každý, kdo by se chtivě podíval na ženu, už s ní zcizoložil ve svém srdci. (Matouš 5:28)  Stejně tak ten, kdo s ženou bližního spí - kdo se jí dotkne, trestu neujde! (Přísloví 6:29)

amper01 24.10.2013

Promiň - Tvůj dotaz zněl trochu jinak... Ale na to stačí oba slova zadat do google a vyskočí dost hodnověrných článků. Třeba tento: http://www.obohu.cz/biblicke-rozbory/cizolozstvi-a-smilstvo

jestrab 27.10.2013

Dobrý no, takže mezi smilstvo se počítá i vulgárnost (předpokládám tedy, že zde může jít jak o slovní vulgárnost, tak i o svůdnost, atd. ). Cokoliv co bude druhého pobuřovat a připadat mu >vulgární>. Myslím, že je to mezikulturní problém. To co je v západní kultuře normální, jako že žena chodí s odhalenýma nohama, odhalenou šíjí a vlasama, bude ve východní kultuře (islám, ortodoxní židé?, ortodoxní kopští křesťané nebo ortodoxní pravoslavná církev) považováno za vulgarismus, nemravnost (podobně ap. Pavel odsuzuje odhalené vlasy u žen, ale dnes je to v záp. kultuře úplně normální). Když rozebereš to porneia a porneó (dopřát si, oddávat se, uspokojit, hovět si, dát volný průchod, neomezovat se, popustit uzdu, libovat si) tak ti vlastně z toho vychází, že na tom dopřávat si něco co dělá dobře sobě samému je špatné. No nevím, to by pak znamenalo, že nemůžeš dělat nic co tě uspokojuje a nenašel bys štěstí v ničem. V přeneseném smyslu bych to smilstvo chápal jako že když se něčemu příliš oddáváš (víc než Bohu), tak se dopouštíš modlářství... Když tedy z názvu explicitně nevyplývá že se to týká pouze sexuality, jak k tomu došli, že to slovo bude používáno pro sexuální uspokojení? S výkladem Libora Diviše tedy nesouhlasím. Ale zajímalo by mě tedy jaký je hebrejský/židovský původ slova. Protože řečtina má jiný původ než hebrejština.

jestrab 27.10.2013

Dobrý no, takže mezi smilstvo se počítá i vulgárnost (předpokládám tedy, že zde může jít jak o slovní vulgárnost, tak i o svůdnost, atd. ). Cokoliv co bude druhého pobuřovat a připadat mu>vulgární>. Myslím, že je to mezikulturní problém. To co je v západní kultuře normální, jako že žena chodí s odhalenýma nohama, odhalenou šíjí a vlasama, bude ve východní kultuře (islám, ortodoxní židé?, ortodoxní kopští křesťané nebo ortodoxní pravoslavná církev) považováno za vulgarismus, nemravnost (podobně ap. Pavel odsuzuje odhalené vlasy u žen, ale dnes je to v záp. kultuře úplně normální). Když rozebereš to porneia a porneó (dopřát si, oddávat se, uspokojit, hovět si, dát volný průchod, neomezovat se, popustit uzdu, libovat si) tak ti vlastně z toho vychází, že na tom dopřávat si něco co dělá dobře sobě samému je špatné. No nevím, to by pak znamenalo, že nemůžeš dělat nic co tě uspokojuje a nenašel bys štěstí v ničem. V přeneseném smyslu bych to smilstvo chápal jako že když se něčemu příliš oddáváš (víc než Bohu), tak se dopouštíš modlářství... Když tedy z názvu explicitně nevyplývá že se to týká pouze sexuality, jak k tomu došli, že to slovo bude používáno pro sexuální uspokojení? S výkladem Libora Diviše tedy nesouhlasím. Ale zajímalo by mě tedy jaký je hebrejský/židovský původ slova. Protože řečtina má jiný původ než hebrejština.

jestrab 27.10.2013

Víte co, přečtěte si to daty, bo to se nedá číst! http://justpaste.it/dgbf

Popelkaniki 8.2.2014

Já pak nechápu, k čemu je ta sexualita. Proč tedy existuje pohlavní styk jako něco příjemného, když se na něj nesmím ani pomyslet.
I kdybych měla sebečistší vztah s mužem, tak přece musím do budoucna o těchhle věcech přemýšlet a pokud mě nebude přitahovat (nepomyslím na smilstvo), tak s ním ani nebudu do budoucna počítat, ne? Vybírat si muže, podle toho, jestli mě dostatečně odpuzuje, nechci.

Brno79 14.2.2014

smilstvo je sex bez mezilidské lásky nebo alespoň bez vzájemné radosti a či touhy oblažit druhého
smilstvo je sex čistě za sobeckým účelem uspokojení svého chtíče, bez ohledu na protějšek
smilstvo je pojímání sexuality, kde druhý člověk je brán jen jako jakási erotická pomůcka - věc, která nás jinak dál nezajímá
sex mezi dvěma lidmi, co se mají upřímně rádi, není smilstvo

Zdenekdo 4.5.2016

Konečně, děkuji! Sám se touto otázkou zabývám nějakou dobu. Samotné smilstvo není pořádně vylíčeno jako sex bez manželství, ale samotný název může dát napovědět, že pokud beru holku jako objekt (podívejme se na moderní kulturu, dobu, kde se se sexem obchoduje, prodává se a spaní s tím a hned zas s tím je bráno za normu- to je smilstvo a tvorstvo ďáblovo), ale pokud budu mít dlouhodobější přítelkyni kterou budu milovat a respektovat, tak i samotný sex může být od Boha, takhle to vidím já. Pokud do holky budu bezhlavě řezat a už se těšit až odejde a budu sám, tak opravdu je něco špatně. Jsme souzeni z víry a z citu, ke špatným skutkům se navracet nebudeme, ale samotný (a nevím kdo s tím začal) výklad slova smilstva je podle mě ne úplně správný. Pokud jsem uvěřil a budu mít styk s ženou kterou miluji, jak se budu cítit? Až budu stát s obnaženým srdcem před Kristovou stolicí, budu si toto objahovat a budu mít vůbec důvod? Pokud se budu chtivě dívat po manželce svého souseda a slintat po ní, tak je to chlípné a bez respektu, o tom si myslím že Kristus referoval s hřešením v srdci, pokud se budu na chodíku dívat po zadkách holek a říkat jaký to jsou pěkný pr%%% tak to je taky špatně. Pokud se ale podívám a s libostí poděkuji Bohu že to tak pěkně vytvořil a budu se dívat celistvě, nemyslím že je něco špatného. Prosím přispějte názory, budu jen rád.

stepb 9.5.2016

Zdenekdo. Když budeš mít dlouhodobější přítelkyni, tak kde je problém si jí prostě vzít před Bohem a žít v manželství se vším co k tomu patří?.........Manželství je jedna ze svátostí, je to zavázání před sebou i před Bohem, má to dost hluboký význam...Má to být pořád až do smrti...tam vlastně Bůh nabádá aby si to člověk pořádně promyslel, bereš na sebe zodpovědnost za rodinu, právě při tom jak je to vážné si můžeš promyslet jestli to nebylo jen nějaké chvilkové............Můžeš to nazvat všelijak, i si sám sobě vyložit bibli tak aby ti to sedělo, ale mimo manželství, je to stejně a pořád smilstvo, bereš si něco k čemu ses před Bohem nezavázal, nepřejal jsi za rodinu zodpovědnost a už chceš brát plody, bereš něco co ti nepatří.......... vlastně v manželství už jeden druhému patříte, je tam ten slib, je to závazné, Bohem posvěcené. Jinak je to o nezávazném užívání a to ti asi Bůh těžko posvětí. Je smutné že už ani křesťani nechápou, ten verš vaše těla jsou chrámem ducha svatého, kdo by zničil tento chrám toho zničí Bůh....Bůh dal nějaký systém kde je ta tělesná láska povolená dokonce žádaná a kde je všechno Ok...ale člověk furd chce něco dělat podle sebe bez Boha. Jinak zdravím všechny budoucí nebo současné výrobce svobodných matek.

Juniperus 16.5.2016

Zdenekdo: Ahoj. Reknu jen svuj pohled. Pravda, novodoba kultura se tvori a je v ni obecne dost tolerance. To muj pohled na Boha nemeni,on se nemeni, teda alespon pro me, jen ta kultura.....se spis tvori,nez meni. Vysledek bude pravdepodobne nejaky novy nazev pro neco, co nema uplne moralni kodex ma vic priznivcu nez je mozne prikazem ovladnout den ze dne. Vlastne vzdycky najdu odpoved uvnitr sebe a kdyz neco nevim, zeptam se) At uz se rozhodnu udelat cokoliv, mam z toho vzdycky nejakej pocit. Tak jak se meni a tvori kultura, tak mam trochu pocit se i otvira vice uhlu pohledu a vykladu pisma. Mym zakladem je pocit. Buh snad nechal vzniknout tento system, pravdepodobne by v pripade jineho bylo vice bolesti a utrpeni, je vsak jenom dalsi prilezitosti klani mezi dobrem a zlem. A mame v sobe oboji. Pekny den

zvedavy 16.5.2016

stepb V Bibli žádné svátosti nejsou. S manželstvím se počítá i se svatbou, ale svátosti vymyslela katolická církev. Myslím, že v řádném manželství žijí i nevěřící, pokud byli oddáni na radnici. Křesťan má přistupovat k manželství s větší odpovědností, ale snad nejen k manželství, i ke studiu nebo práci atd. Chození do práce taky není svátost a všecko co člověk dělá má dělat jako pro Pána. Dřív nebyla formalizovaná svatba v dnešní podobě, ale bylo vždycky jasné, že jde o závazný vztah. V dnešní době když lidi nejsou oddaný, tak se můžou milovat, ale můžou se rozejít a nic se neděje. U svatby to tak nejde.

stepb 16.5.2016

zvědavý ano ani strom v podstatě neexistuje je to jen pojmenování lípy, buku, smrku atd. stejně tak je to se křtem, večeří páně atd. kterým souhrně říkáme jak říkáme.

jestrab 12.8.2017

Stepb napsal:

Jestřábe, které citáty s bible mluví o tom že předmanželská čistota nemusí být a je to dle tebe v pohodě....Jako dost by mně to zajímalo, které citáty používáš, k podpoření své teorie.....četl jsem jeden článek a tamnější výklad bible mi příjde celkem logický:........(jako zatím jsem si jenom povšiml že operuješ s nějakým slovem, které jako něco neznamená, ale spíš by to chtělo celé citáty, co by dokázali tvou tezi)...............
Písmo na více místech používá pro sexuální nečistotu (prostituci, incest a jiné podoby sexu mimo manželství) pojem smilstvo (řecky porneia). A dává jednoznačně, často pro naše uši tvrdými slovy, najevo, že smilstvo narušuje vztah mezi člověkem a Bohem. Píše o tom například sv. Pavel v prvním listě Korinťanům:

„Varujte se smilstva! Žádný jiný hřích, kterého by se člověk dopustil, netýká se jeho těla; kdo se však dopouští smilstva, hřeší proti vlastnímu tělu. Či snad nevíte, že vaše tělo je chrámem Ducha svatého, který ve vás přebývá a jejž máte od Boha? Nepatříte sami sobě!“ (6,18-19)

Všimněte si závěrečné věty: „Nepatříte sami sobě!“ Se svým tělem si nemůžu dělat, co chci, protože moje tělo patří tomu, kdo ho stvořil a který s ním má svůj plán: „Tělo (…) není pro smilstvo, nýbrž pro Pána“ (6,13). A svatý Pavel pokračuje: „Proto svým tělem oslavujte Boha“ (6,20). Z toho plyne, že to, co se svým tělem dělám, má být oslava Boha Stvořitele, bohoslužba. Sexualita může Boha oslavovat pouze a jenom v manželství:

„Je pro muže lépe, když žije bez ženy. Abyste se však uvarovali smilstva, ať každý má svou ženu a každá svého muže“ (7,2).

Svatý Pavel tu jasně říká, že jsou dva způsoby, jak žít svou sexualitu: buď v celibátu, nebo v manželství. Sex mimo manželství je >smilstvo>. Podobnou myšlenku rozvíjí ve stejném listu i dále:

>Svobodným a vdovám pravím, že je pro ně lépe, když zůstanou tak jako já. Je-li jim zatěžko žít zdrženlivě, ať vstoupí v manželství, neboť je lepší žít v manželství než se trápit> (7,8-9).

Tady opět vidíme: jediné pravé místo pro intimní soužití je v manželství.

>Manželství ať mají všichni v úctě a manželé ať jsou si věrni, neboť neřestné [= smilníky] a nevěrné bude soudit Bůh> (Žid 13,4).

Mít sex mimo manželství znamená vzít si něco, co je vyhrazené pro manželství.

A to je projev neúcty k jedinečnosti tohoto svazku.

jestrab 12.8.2017

Jestrab napsal:
Už jsem založil diskuse s podobnou tématikou. Takže se můžeš zapojit tam. ... Nesprávně si interpretoval má slova: <b>Desatero přikázání</b> se k předmanželskému sexu nevyjadřuje a toleruje ho. V své první větě si zcela otočil význam toho co jsem řekl. Zde by bylo správné dodat minimálně 3 vykřičníky pro zdůraznění, ale aby to nevypadalo že křičím tak raději ne. Vyjadřoval jsem se k židovství, ne ke křesťanství. Pavel byl křesťan, Ježíš a apoštolové byly židé. Ježíš nebyl křesťan. Jsi v šoku? Doufám že jo.

jestrab 12.8.2017

stepb napsal:

Zdarec nemusí to být do detailů, mně jen zajímá který citát s bible, podporuje tvou tezi....v diskusi 486 jsem ho neobjevil......jak operuješ s tím že to není v desateru, tak plno věcí není v desateru, ale jsou hříchem.....třeba u nezabiješ, je hřích třeba už nenávist, šikana, nějaká pěstní inzultace, atd. v bibli to vysloveně nikde napsáno není......takže když to tam není, nemůžu automaticky říct, že desatrero toleruje třeba šikanu, nebo kyberšikanu............potom, mám k tomu i kdyby to bylo v SZ tak pro nás je stejně závazné vytuněné desatero s NZ.... Jak říká Ježíš, parafráze, bylo vám řečeno oko za oko (vlastně jakási podzákoná forma od nezabiješ, přirovnám k výkladu práva), ale já vám říkám, milujte i nepřátele atd.....A právě o ten podzákonný výklad z bible jde taky..............A jak vidno okrajově to patří i tady, protože různé církve mají různé názory, respektive jedinci s církví versus jedinci mimo církve................. Jako možná máš pravdu, že někde ve starém zákoně je nějaký citát který říká že je předmanželská sexualita v pořádku, ale ještě jsi ho myslím do diskuse nedal. Že bychom si potvrdili aspoň že v SZ to tak opravdu bylo, já jsem tak do detailů to v sz nehledal, tys to dost studoval tak třeba překvapíš.

jestrab 12.8.2017

stepb, Tóra předmanželský sexuální vztah nenazývá hříchem. Nikde není zmínka o tom že by to byl problém. Kdyby to problém byl, byla by tam o tom zmínka. Ani Ježíš se k této tématice nevyjadřoval. Taková je holá pravda. Vycházím z židovských zákonů a Ježíš byl žid. Ohledně šikany, tedy ubližování se k tomu Zákon přímo vyjadřuje takto: „Nebudeš se mstít synům svého lidu a nezanevřeš na ně, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého.“ Leviticus 19:18 dále v Žalmech: „Pro útlak ponížených, pro sténání ubožáků teď povstanu,> praví Hospodin, >daruji spásu tomu, proti němuž svévolník soptí.“ Žalmy 12:6. To je nádherný verš a hodně povzbudivý. Případně „Utištěného zachrání skrze jeho utrpení, otevře mu ucho skrze útlak.“ Jób 36:15 Nakonec v SZ je taky Píseň lásky, tak se vyjadřuje k milenecké sexualitě i když je to spíš sbírka a není přesně jasné kdo napsal kterou část. Celkově to dílko ale zní jako romance dvou milenců.

jestrab 12.8.2017

stepb napsal:
No ono i v sz je namátkou jeden příběh, kde je to nazváno zneuctěním a pak toho týpka zabili i když si chtěl dotyčnou vzít, nechal se i obřezat..takže i v sz by něco bylo i v nz... Ale to je celkem jedno, jenom je zvláštní, že ortodoxní židé dodržují předmanželskou čistotu, shodnou se na tom i katolici i některé protestanské církve....jenom je zajímavé že ty sis to s bible vyložil jinak... Ono se říká že přání je otcem myšlenky, takže je vlastně jedno co v té bibli je....jak zpívá lucka bílá láska je láska, ale to jsou pak už trochu jiní kazatelé ;)

jestrab 12.8.2017

Ano je to tento příběh: „Davidův syn Abšalóm měl krásnou sestru jménem Támar. Do ní se zamiloval Davidův syn Amnón.“ 2 Samuelova 13:1 ... V zákoně předmanželský sex není nazván hříchem. Šlo spíš o společenský kodex chování v Izraeli. Kdyby to byl tak velký problém, pak by nebylo možné, aby se ti dva vzali, jak Támar navrhovala. Podstatné na tomto případě je, že šlo o <b>nedobrovolný sex</b>. „On však na to nedal a neposlechl; zmocnil se jí, ponížil ji a spal s ní. 2 Samuelova 13:14“ Dále ji Amón zavrhl a Támar řekla: 2 Samuelova 13:16 Řekla mu: >Nemám proč. To, že mě vyháníš, je mnohem větší zlo než předešlé, jehož ses na mně dopustil.> .... řekla že samo znásilnění je menší zlo než to, že ji pak nechtěl přijmout za svou manželku a že ji zavrhnul. Nenávist, kterou k ní pociťoval byla tím opravdovým hříchem.

jestrab 12.8.2017

Stepb: Porneia - harlotry (including adultery and incest); figuratively, idolatry:—fornication. - česky: Smilství (včetně cizoložství a incestu); Obrazně, modlářství: - falešnost.

1. cizoložství je nevěra spjatá s manželstvím
2. incest je příbuzenský vztah který měli Támar a Amnón
Mimochodem znásilnění v židovské tradici je nevhodným způsobem jak získat právo na manželku. Proto Támar říká, že se Amnón dopouští ještě většího zla, když ji nyní odvrhuje. Bylo to minimálně trojíté ponížení:

1) ponížení sexuální kvůli sexuálnímu násilí
2) ponížení kvůli samotnému incestu
3) ponížení kvůli odmítnutí sňatku
4) ponížení před společností plynoucí z bodu 2 a 3

Slovo porneia je odvozeno od porneuō -

- o prostitute one's body to the lust of another - může jít o sex za peníze nebo o sex kultovní

- to give one's self to unlawful sexual intercourse - nezákonný byl incest

- metaph. to be given to idolatry, to worship idols - obrazně - uctívat jiné bohy

to permit one's self to be drawn away by another into idolatry - být nevěrný vůči Hospodinu tím, že uctíváš jiné Bohy

jestrab 12.8.2017

Když si nevědomky načnul tu prostituci o které mluvil Pavel napadla mě zajímavá myšlenka. Když prostitutka otěhotněla, co asi bylo s jejím dítětem? To nebylo zabezpečené a prostitutka vlastně nemůže zabezpečit své dítě jinak než další prostitucí. Je to jen další důvod proč bible vidí prostituci jako problematickou. O problému incestu asi mluvit nemusíme, tam je to jasné, že dítě z incestu by bylo geneticky poškozené, tedy incest z tohoto důvodu nemůže být ničím dobrým.

Ještě mě napadá další případ, který bychom mohli považovat za smilstvo: pokud v nějaké sektě kazatel zneužívá své věřící k tomu, aby s ním spali a rozmnožovali se s ním - zneužívá své autority, ať už jde o faráře nebo vůdce sekty, je to podle mě hřích. Ovšem co když se vezmou a tak svůj sňatek legitimizují? Těžko říct, tohle nejsem schopen posoudit.

stepb 12.8.2017

No to je ale jen tvoje teorie, jinak skoro všechny církve nazývají smilstvem prostě sex mimo manželství.....takže církve jsou mimo a jedině tys teď objevil pravdu, zvláštní..........Možná by bylo lehčí přiznat, že v bibli zvlášť v novém zákoně u Pavla, Ježíšova žáka to jasně je že jde o smilstvo, i Ježíš říká něco dokonce o pouhém pohledu!... Ale ty že si chceš prostě užívat,, jo v sz měl šalamoun třista žen i víc možná a asi to ještě bylo v pohodě, dávno před desaterem, tak se odvolat přímo na tuhle pasáž a žít v mnohoženství, jako mormoni....... to už pak ale není na férovku nazývat se křesťanem, když člověk neuznává nový zákon a spisy apoštolů......třeba se nazývat neortodoxním soukromým judaistou nebo nevím jak to nazvat, ale křesťan asi ne, když má jiný výklad než většina církví.

jestrab 12.8.2017

Stepb, to je fakt. To že to křesťané překroutili a změnili je prostě překroucení původního významu slov v bibli. Psal jsem o předmanželském sexu ne o sexu mimo manželství, což by zahrnovalo i cizoložství. Ano Ježíš mluví o pouhém pohledu na ženu někoho jiného, nikoliv na pannu. Je použit pojem gyne, což znamená vdaná žena. Já se ale nenazývám křesťanem, to ty se tak nazýváš. Křesťané mnoho věcí původního učení totálně překopali po svém.

stepb 12.8.2017

1 K 7,1-2: „Je pro muže lépe, když žije bez ženy. Abyste se však uvarovali smilstva, ať každý má svou ženu a každá svého muže“ není tu aby jste se uvarovali cizoložství a tak nějak z logické podstaty tu vyplívá to, že sex mimo manželství, nebo před manželstvím je smilstvo.....takže křesťani nic nepřekopali.........Jako spíš pokud jsem pochopil, tak ty nebereš třeba tohohle apoštola jako závazně a to je pak teda fakt úplně jiná liga...to už není ani protestantismus, ten bere závazně celý nový zákon

jestrab 14.8.2017

stepb: a odkud víš, že nemluvil o prostituci? V tehdejší společnosti mezi řeky bylo zvykem navštěvovat prostitutky? Smilstvem se nazývalo také uctívání cizích božstev. Řecká společnost určitě měla takové chrámy kde přímo bylo možné navštěvovat prostitutky a s nimi smilnit. Raději bych se podíval na to co říká SZ o smilstvu. Našel jsem např. příběh o Lévijci a jeho ženě:

Byli dobré mysli, avšak hle, mužové města, muži ničemníci, obklíčili dům, tloukli na dveře a vyzývali toho starého muže, hospodáře: >Vyveď muže, který vešel do tvého domu, ať ho poznáme!> Soudců 19:22

Anglicky podle překladu z hebrejštiny jde o muže Belijaalovi, nikoliv o ničemníky, což ale může být chápáno také tak, že šlo o skupinu lidí, která byla vedená nějakým bezbožným člověkem, páchajícím zlo a zkázu.

Nejdříve jim hospodář domlouval:
Tady je má dcerka, panna, a jeho ženina. Hned je vyvedu. Můžete je zneužít a nakládat s nimi, jak se vám zlíbí, ale vůči tomuto muži nesmíte spáchat takovou hanebnost.> Soudců 19:24

Jelikož onen muž byl Lévijec, byl to tedy kněz, služebník Boží. Hospodář se tedy zastává zbožného muže, aby ho uchránil před hříchem a nabízí jim Lévijcovu ženu a svou dceru pannu.

„Tady je má dcerka, panna, a jeho ženina. Hned je vyvedu. Můžete je zneužít a nakládat s nimi, jak se vám zlíbí, ale vůči tomuto muži nesmíte spáchat takovou hanebnost.> Soudců 19:24

To oni odmítli. Může se zdát zvláštní, že muži chránili sami sebe a nabídli jim 1) svoji dceru a 2) Lévijcovu manželku. Jenže role žen v té době byla jen jako služebnice, což se dál i píše.

Takže to shrneme, hanebností je zde nazýváno obcování s mužem a navíc s knězem.

Dále, „Proto popadl ten muž svou ženinu a vyvedl jim ji ven. Obcovali s ní a zneužívali ji celou noc až do rána; propustili ji, teprve když vzešla jitřenka.“
Když čteme dále, můžeme být v šoku z toho, že Lévijec si šel klidně spát a nestaral se o to co se děje s jeho manželkou. Nešel ani zkontrolovat jestli se vrátila. Prostě usnul opilý na mol a ráno vstane, a před prahem jeho žena. Nestará se o to co ji udělali, jen řekne: Vstávej jedeme domů. Ona samozřejmě mrtvá...

Takže obcování zde ve smyslu zneužívání proti vůli ženy. Vlastně tu není napsáno, že je to smilstvo, ale píše se že je to ohavnost.

K tomu příběhu jsem se dostal přes Soudců 19:2, kde se píše o tom, že mu žena zahnula s někým jiným: že se provinila smilstvem. Jenže v 19:1 se píše že si vzal za ženu (802) konkubínu (6370) či milenku. Což vysvětluje proč ji předhodil těm mužům jako psa. Ještě mě napadá: proč si bral za ženu konkubínu... To vypadá jakože ten muž sám nebyl moc zbožný a že už s ní něco měl. Takže jeho nová žena spáchala cizoložství čili smilstvo zonah, z kontextu to vypadá, že šla s někým za peníze, čili šlo nejpravděpodobněji o prostituci.

Takže to shrnu. V tomto konkrétním případě šlo o prostituci a cizoložství vůči muži, kterému patřila.

stepb 14.8.2017

No spíš už to směruj na vševědoucího kolegu který se tu zjevil. Ale ten reaguje asi jen na mezicírkevní spory.

jestrab 16.8.2017

Asi po třech měsících bylo Judovi oznámeno: Tvá snacha Támar se dopustila smilstva a dokonce je již z toho smilstva těhotná. Juda řekl: Vyveďte ji, ať je upálena. Genesis 38:24

ŘEČ BYLA O PROSTITUCI.

Nezneuctíš svou dceru tím, že bys ji učinil nevěstkou, aby země nepropadla smilstvu a nebyla naplněna mrzkostí. Leviticus 19:29

ŘEČ BYLA O PROSTITUCI.

postavím se sám proti tomu muži i proti jeho čeledi a vyobcuji jej ze společenství jejich lidu se všemi, kdo ho v tom smilstvu následovali a také smilnili s Molekem. Leviticus 20:5

ŘEČ BYLA O UCTÍVÁNÍ JINÝCH BOHŮ A O OBĚTOVÁNÍ LIDÍ

Nevezmou si za ženu nevěstku nebo zneuctěnou ženu, ani se neožení se ženou zapuzenou od muže, neboť kněz je svatý pro svého Boha. ...
Když se dcera některého kněze znesvětí smilstvem, znesvětila svého otce; bude upálena. Leviticus 21:7 - 21:9  

ŘEČ BYLA O PROSTITUCI nebo CIZOLOŽSTVÍ, také možno chápat jako bezuzdné radovánky

Žádná z izraelských dcer se nezasvětí smilstvu; ani žádný z izraelských synů se nezasvětí smilstvu. Deuteronomium 23:18 CEP
Lepší překlad v Bibli Jeruzalémské:
Mezi izraelskými dcerami nebudou posvátné nevěstky, ani mezi izraelskými syny posvátní prodejní smilníci.

ŘEČ BYLA O PROSTITUCI - v textu se mluví o přinášení mzdy prostitutky do domu Pána.

Ale ženina se proti němu provinila smilstvem a odešla od něho do otcovského domu, do judského Betléma. Byla tam po dobu čtyř měsíců. Soudců 19:2 - viz výše

CIZOLOŽSTVÍ

V zemi bylo také plno modlářského smilstva; páchali je podle všelijakých ohavností těch pronárodů, které Hospodin před Izraelci vyhnal. 1 Královská 14:24

MODLÁŘSKÉ „SVIŇSTVO“ - MODLOSLUŽBA, UCTÍVÁNÍ CIZÍCH BOHŮ

V zemi bylo také plno modlářského smilstva; páchali je podle všelijakých ohavností těch pronárodů, které Hospodin před Izraelci vyhnal. 1 Královská 14:24

CHRÁMOVÁ PROSTITUTKA - strongův slovník viz 6945 qadeš - KULTOVNÍ PROSTITUCE

Vymýtil ze země ty, kdo se oddávali modlářskému smilstvu, a odstranil všechny hnusné modly, které udělali jeho otcové.
1 Královská 15:12

KULTOVNÍ PROSTITUCE (qadeš - 6945)

Zbytek těch, kdo provozovali modlářské smilstvo a zůstali ještě ve dnech jeho otce Ásy, vymýtil ze země. 1 Královská 22:47

KULTOVNÍ PROSTITUCE (qadeš - 6945)

Když Jóram spatřil Jehúa, zeptal se ho: >Je vše v pořádku, Jehú?> Jehú odpověděl: Jakýpak pořádek, když trvá smilstvo tvé matky Jezábely a množství jejích čárů?> 2 Královská 9:22
ZŘEJMĚ CIZOLOŽSTVÍ 2183 (musel bych přečíst příběhy o Jezábel, mám pocit že byla vdaná) A O ČARODĚJNICTVÍ

Proto zemře jejich duše v mládí a jejich život skončí se zasvěcenci smilstva. Jób 36:14

bakqdešim CHRÁMOVÁ PROSTITUTKA

Pozdvihni své oči na holá návrší a pohleď: Kde ses neposkvrnila nevěrou? Kvůli nim jsi vysedávala při cestách jako Arab na poušti, potřísnila jsi zemi svým smilstvem*, svými zlořády Jeremjáš 3:2

KULTOVNÍ PROSITUCE - Není tam řeč o nevěře, ale o ležení (spaní s někým) na návrších a u cesty:
Lift up your eyes to the bare heights, and see; where have you not been lain with? By the ways have you sat for them, as an Arabian in the wilderness; and you have polluted the land with your prostitution and with your wickedness - špatnost, zlomyslnost, nestydatost.
* - biz·nū·ṯa·yiḵ - kurevnictví

Pro všechno cizoložství, jehož se ta izraelská odpadlice dopustila, jsem se rozhodl, že ji propustím, a dal jsem jí rozlukový list. Ale její sestra, judská věrolomnice, se nebála, šla a smilnila také. Svým lehkovážným smilstvem potřísnila zemi, cizoložila s kamenem i dřevem. Jeremjáš 3:8-9
niapah - naaf - cizoložství; m šubah - odpadlice od víry; watizen, zenutah - zenah; wat tinap - cizoložství (s kamenem a dřevem - s modlami)

CIZOLOŽSTVÍ

To já jsem ti zvedl sukni přes tvář a byla vidět tvá hanba, tvé cizoložství a tvá vášnivost, mrzký skutek tvého smilstva. Na pahorcích v poli jsem viděl tvé ohyzdné modly. Jeremjáš 13:26-27

CIZOLOŽSTVÍ - níupaik - níupf - cizoložství, asi plural; mitshalah - řhaní; zim-maṯ - oplost, obscénnost, lascivnost, nestydatost; zenutek - zenuth - prostituce nebo kurevnictví od zanah, také nevěra

Jeremiášem bych to dneska ukončil a příště třeba zase z Ezechiele a proroků

jestrab 16.8.2017

Teď se ještě dívám na příběh Judy a Támar - Genesis 38, a tam se píše, že bylo trochu jinak. Juda si vzal Kenaanskou ženu a měl s ní 3 syny, kteří se jmenovali Er, Ónan, Šela. Juda oženil Era za Támar. Er ale zemřel, protože byl zlý. Juda oženil Ónana za Támar. Ónan byl zlý a proto zemřel. Pak Juda slíbil Támar svého syna, že se s ní ožení. Támar musela dlouho čekat. Juda měl ale strach, že jeho poslední syn zemře a proto se zdráhal za Támar dát svého posledního syna. Támar pak svedla Judu k cizoložství - nebyla totiž jeho ženou. Zde bych také připoměl, že

Ónanovi Juda kdysi řekl: „Vejdi k bratrově ženě, vezmi si ji podle švagrovského práva“ Genesis 38:8. To dokazuje, že styk před manželstvím nebyl hřích ani zanah, ale o slib manželského závazku nebo jak to říct, o naplnění skutku, který zavazuje k manželství. Dává to smysl. Šlo tam o zplození potomstva, což u Boha má nejvyšší prioritu a není to považováno za hřích. Bůh sám každému člověku nařizuje zplodit potomka. Takže to nemůže být hřích. Vejít k ženě a zplodit s ní dítě mělo větší důležitost než samotný fakt jestli si následně vezme. Jinak by pořadí bylo opačné a nebylo by možné mít styk před svatbou. Proč to tak je? Protože zajištění potomstva bylo tím nejdůležitějším co Bůh naplánoval pro člověka. Jak7 byl první příkaz, který dal Bůh člověku? Genesis 1:28. Jaký byl první slib, který Bůh dal Abrahamovi? Genesis 17:2. To je považováno za dědictví a odkaz pokračování života člověka. V tomto smyslu Támar uplatňuje svůj nárok na dědictví, ač sama se dopouští cizoložství a riskuje, že bude ukamenována nebo v krajním případě upálena. Očividně toho potomka moc chtěla. Je to vzor víry a odvahy, stejně tak jako důmyslnosti a odhodlání se kterým šla za svým cílem. Před Bohem bylo právo na její straně a proto se žádné cizoložství ani prostituce nepočítá.

jestrab 22.8.2017

1 K 7,1-2 - Protože to je lživě přeložené. Navíc nevíme o čem přesně psali můžeme se jen domnívat.
První verš má správně být: Je pro muže dobré, aby se ženy nedotýkal. Není tam napsané, že by byl hřích se dotýkat ženy.
Druhý verš obsahuje termín porneja což je modlářství a „smilstvo“. Co je modlářství a smilstvo je jasně definované starým zákonem jak jsem tu už poslal aspoň tucet odkazů. Druhý verš dá se přeložit tak, abyste se vyhnuli střídání sexuálních partnerů a prostituci, vezměte si manželku.

jestrab 16.9.2017

Exodus 34:15 Neuzavírej smlouvu s obyvateli země; budou se chodit kurvit se svými bohy, budou obětovat svým bohům a pozvou tě, budeš jíst z jejich obětních hodů. A budeš si brát z jejich dcer pro své syny a jejich dcery se budou chodit kurvit za svými bohy a přivedou tvé syny, aby se chodili kurvit se svými bohy.

Genesis 38:24  Asi po třech měsících bylo Judovi oznámeno: Tvá snacha Támar se dopustila záletnictví, a hle, také je ze záletnictví těhotná. Juda odpověděl: Vyveďte ji, ať je upálena.

Leviticus 19:29  Neznesvětíš svou dceru tím, že bys z ní udělal prostitutku, aby se země nekurvila a nenaplnila se hanebností.
var 2:
Leviticus 19:29  Nesmíš znesvětit svou dceru tím, že bys ji nechal kurvit se - země by jinak propadla záletnictví a naplnila se zvrhlostí!

Několik příkladů jak lépe překládat slova odvozená od kořene 2181 z-n (v hebrejštině slova s podobným významem vyskytujících se různých formách jako znótsáh, tsizneh a pod. vyjadřující prostituci, prostitutku, anglicky harlot, běhnu, děvku).

jestrab 17.9.2017

Zajímavý je výklad >smilstva> (-z-n-) přímo z desatera (našel jsem na wikipedii):
Text v Exodu - 9. a 10. přikázání se rovná textu 10. přikázání v deuteronomiu.
Exodus:
9. Nebudeš dychtit po domě svého bližního. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu.

Kde text jednoznačně mluví že nemáš dychtit po něčem co náleží někomu jinému, tedy především v kontextu manželství, ale i jinak.

V deuteronomiu se pak píše to samé:

Nebudeš dychtit po ženě svého bližního. Nebudeš toužit po domě svého bližního ani po jeho poli ani po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu.

Takže ten kontext cizího vlastnictví je zde naprosto jasný. Navíc v kontextu židovského práva, jde navíc o to, že když si snoubenec měl vzít ženu, měl otci zaplatit věno v částce, odpovídající finanční újmě otce. Protože žena představovala v domácnosti hodnotnou pracovní sílu, musela být tato ztráta finančně vykompenzována. Což už ale v naší společnosti neplatí, protože v emancipované demokratické společnosti, je žena soběstačná po dosažené věku 18-ti let nebo po ukončení vzdělání a následném osamostatnění se. U ženy samostatně žijící by tedy nebylo možné mluvit o tom, že někomu patří, pokud si nenajde přítele a začne s ním vážný vztah. Tímto se tedy rozlišuje mezi věrností a záletnictvím či nezodpovědným chováním.

jestrab 17.9.2017

Zajímavý je výklad >smilstva> (-z-n-) přímo z desatera (našel jsem na wikipedii):
Text v Exodu - 9. a 10. přikázání se rovná textu 10. přikázání v deuteronomiu.
Exodus:
9. Nebudeš dychtit po domě svého bližního. Nebudeš dychtit po ženě svého bližního ani po jeho otroku nebo po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu.

Kde text jednoznačně mluví že nemáš dychtit po něčem co náleží někomu jinému, tedy především v kontextu manželství, ale i jinak.

V deuteronomiu se pak píše to samé:

Nebudeš dychtit po ženě svého bližního. Nebudeš toužit po domě svého bližního ani po jeho poli ani po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu.

Takže ten kontext cizího vlastnictví je zde naprosto jasný. Navíc v kontextu židovského práva, jde navíc o to, že když si snoubenec měl vzít ženu, měl otci zaplatit věno v částce, odpovídající finanční újmě otce. Protože žena představovala v domácnosti hodnotnou pracovní sílu, musela být tato ztráta finančně vykompenzována. Což už ale v naší společnosti neplatí, protože v emancipované demokratické společnosti, je žena soběstačná po dosažené věku 18-ti let nebo po ukončení vzdělání a následném osamostatnění se. U ženy samostatně žijící by tedy nebylo možné mluvit o tom, že někomu patří, pokud si nenajde přítele a začne s ním vážný vztah. Tímto se tedy rozlišuje mezi věrností a záletnictvím či nezodpovědným chováním.

jestrab 17.9.2017

Vlastně ještě tam je přikázání nezcizoložíš, takže 9-10 přikázání na to navazuje..Ale myslím že z toho je víc než dost jasné, že se mluví o vlastnictví někoho jiného - bližního. Soběstačná svobodná žena tedy nemůže nikomu patřit a sama může rozhodovat o tom s kým naváže vážný vztah, s kým bude v rámci tohoto vážného vztahu spát, aniž by to bylo považováno za cizoložství -z-n-.

jestrab 19.9.2017

Strongův slovník:
4205 pórnos (from pernaō, >to sell off>) - properly, a male prostitute. 4205 (pórnos) is >properly, 'a male prostitute' (so Xen., etc.); in the NT, any fornicator> (Abbott-Smith); i.e. anyone engaging in sexual immorality. See 4202 (porneia).

Slovo pórnos znamená mužský prostitut. Smilník nebo cizoložník.
Ženský tvar porneia 4202 which is derived from pernaō, >to sell off>) – properly, a selling off (surrendering) of sexual purity; promiscuity of any (every) type.
Odvozené od slova prodávat své tělo za účelem sexuálních služeb. Sexuální promiskuita - střídání partnerů.

Když oba výrazy spojíme, dostaneme tedy skutky založené na prostituci. Řidčeji pak, nezodpovědné střídání sexuálních partnerů.

Ostatní výklady tohoto slova by bylo nutné doložit odkud pochází. Dle mého názoru, Pavel z Tarsu se parvědpodobně jakožto žit pokouší přenášet židovské myšlení a hebreské termíny s kořenem -z-n- např. zonah . Ty termíny ale nejsou zcela totožné, protože jde o dva odlišné jazyky. Myslím že je více než dost jasně patrné, že Pavel rozšiřuje původní význam slova porneio, porneios dle hebrejského chápání slova zonah. Tyto dva termíny (SZ a NZ) se shodují v tom, že se jedná o placený sex a dále, dle výkladu podle knihy Ezechiel, je rovnítko mezi zonah a střídání partnerů - hojné poskytování sexuálních služeb zadarmo - mimo vážný vztah. Tato definice už je mimo hranice doslovného překladu. Doslovný překlad je prodávat tělo z účelem sexu, kdežto překlad nikoliv doslovný mluví o bezuzdném střídání partnerů a poskytování sexuálních služeb zadarmo - vycházíme-li z knihy Ezechiel. Jeremiáš
:9 zase používá slovo zenútsáh ve spojitosti s cizoložstvím a modlářstvím:

http://biblehub.com/text/jeremiah/3-9.htm

Jeremjáš 3:9  Svým lehkovážným smilstvem potřísnila zemi, cizoložila s kamenem i dřevem.

Pavel z Tarsu tedy rozšiřuje význam slov pórnos, pórneuó, porneia na cizoložství atd. A pak lze tedy chápat význam slova smilstvo dle NZ jako obdobu hebrejského slova zanah, zenúts, apod.

jestrab 20.9.2017

Oprava:
pravěděpodobně jakožto žid. ... Myslím ale, že je pravděpodobnější, že NZ spisy byly původně napsány v hebrejštině a pak teprve přeloženy do řečtiny, nemyslíte? To by vysvětlovalo přibližné rovnítko mezi hebr. zonah a řeckým porneos/porneia .

Ještě k porneia, angl. slovník uvádí harlotry a to se překládá jako děvkaření od harlot - děvka, běhna. A hebrejština má pro prostituci jako takovou jiný výraz.

zanah 2181 - NASB Translation
adulterous (1), become a harlot (1), commit adultery (1), commits flagrant harlotry (1), fall to harlotry (1), harlot (22), harlot continually (1), harlot's (2), harlot's* (2), harlot* (3), harlotry (3), harlots (5), making her a harlot (1), play the harlot (18), play the harlot continually (1), played the harlot (24), playing the harlot (3), plays the harlot (1), prostitute (1), unfaithful (1).

zenuts 2184 - NASB Translation
harlotry (6), prostitution (1), unfaithfulness (1)

Plural Zenúním (mužské množné)
http://biblehub.com/hebrew/2183.htm
NASB Translation
harlotries (5), harlotry (8).

Tak tedy podle NASB (NAS Exhaustive Concordance of the Bible with Hebrew-Aramaic and Greek Dictionaries).

Porovnej s cizoložstvím - Naaf, 5003:
http://biblehub.com/hebrew/5003.htm
adulterer (3), adulterers (5), adulteress (3), adulteresses (2), adulteries (1), adulterous (1), adultery (1), commit adultery (6), commits adultery (3), committed adultery (5), committing of adultery (1).

jestrab 28.9.2017

Konečně mě napadlo české sloveso, které by bylo možné použít místo zanah. Když kurvení je moc silný výraz a sloveso od být nevěrný neexistuje, tak by šlo použít slovo zahýbat.

Takže verš Ezechiel 20:30 „Proto řekni izraelskému domu: Toto praví Panovník Hospodin: Což se musíte poskvrňovat cestou svých otců a smilnit s jejich ohyzdnými modlami?“

lze dobře přeložit takto:
„Proto řekni izraelskému domu: Toto praví Panovník Hospodin: Což se musíte poskvrňovat cestou svých otců a zahýbat s jejich ohyzdnými modlami?“

1 Královská 15:12 bych pak překládal takto:
Vymýtil ze země ty, kdo se oddávali modlářské prostituci, a odstranil všechny hnusné modly, které udělali jeho otcové.

1 Korintským 5:1 bych pak překládal takto:
Vůbec se proslýchá, že je mezi vámi cizoložství, dokonce takové cizoložství, jaké nemá jméno ani mezi pohany - že někdo má manželku svého otce!

Matouš 5:32 „Já vám ale říkám, že každý, kdo propouští svou manželku (kromì případu promiskuity), přivádí ji k cizoložství a každý, kdo by si tu propuštěnou vzal, cizoloží.“

Dále pak Matouš 19:9:
„Proto vám říkám, že kdokoli by propustil svou manželku z jiného důvodu než kvůli nevěře a vzal si jinou, cizoloží, a kdo si bere propuštěnou, cizoloží.“

Uložit